Meer rust? Tips om te gaan mediteren!

Het spijt me dat jullie me de laatste paar weken gemist hebben. Ik was bezig met een paar andere projecten waar ik nu heel druk mee ben, en toen schoot het bloggen er een beetje bij in. Zoals je wel al had kunnen zien ga ik in mei 2020 mijn allereerste schrijfretraite organiseren! Supereng, maar ook superleuk, en daar moet ik nog het een en ander aan voorbereiden. Daarnaast komt er rond die tijd een ander superleuk project aan, dus neem het me niet kwalijk als het qua bloggen een paar weken wat rustiger wordt.

Door al die drukte vind ik het soms lastig om rust te vinden en het overzicht te behouden in wat nou echt belangrijk is. Dus ben ik het afgelopen week tijdens een aantal vrije dagen weer gaan doen: mediteren! Bewust een rustmoment pakken en al je gedachten uit je lichaam verbannen. Een zijn met jezelf, je ademhaling en het gevoel in je lichaam. En nee, dat hoeft echt niet zweverig te zijn. Ik geef je een aantal tips hoe te beginnen en hoe je ook het beste even die rustmomentjes voor jezelf kunt pakken.

1: Bedenk wanneer en hoe vaak je wilt mediteren.

Voor de één werkt dit ’s ochtends het beste, voor de ander juist ’s middags en weer een ander mediteert ’s avonds het liefst. Ik mediteer het liefs ’s ochtends, omdat mijn hoofd dan nog relatief leeg en rustig is. ’s Avonds zit ik vaak al vol met gedachten en ben ik moe, waardoor dat bij mij niet werkt. Ik mediteer ook maar 2-3 keer per week, alleen als ik ’s ochtends niet hoef te werken. Dan kan ik rond een uur of 10 even lekker die rust voor mezelf pakken en dan gefocust met andere opdrachten en projecten verder gaan. Maar misschien vind jij dat nog wat veel en is 1 keer per week voor nu genoeg voor je. Of wil jij het juist elke dag proberen? Het kan en mag allemaal. Het belangrijkste is dat jij doet wat je fijn vindt!

2: Wees niet te ambitieus en begin klein.

Als je het nog nooit gedaan hebt, moet je natuurlijk niet meteen al op een bergtop gaan zitten om voor een uur je ogen dicht te doen, maar bouw het op. Begin eens met 5 minuten, met een timer. Ik zet de timer altijd standaard op 5:05, zodat ik nog 5 seconden de tijd heb om even goed te gaan zitten en dan ook echt 5 minuten aan een stuk kan mediteren. Gaat dit goed? Dan kun je het uitbouwen naar 10 minuten. Zo kun je steeds verder gaan op een manier die voor jou goed voelt. En misschien blijft het bij die 5 minuten, dat is ook prima. Standaard 5 minuten mediteren is al heel goed voor je gezondheid!

3: Mediteer met muziek op.

En dan heb ik het niet over muziek waarvan je eerder los wilt gaan in de discotheek, maar van rustige meditatiemuziek. Op YouTube zijn zat van die cd’s met ontspannende muziek te vinden. Ze zijn vaak te herkennen aan natuurplaatjes of plaatjes met een Aziatisch thema. Ik doe dit ook wel eens en ik merk echt dat ik me dan veel meer concentreer op het mediteren, omdat je je focus legt op de muziek en niet op al die duizend gedachten in je hoofd. Zoek een muziekje op wat ongeveer de tijd is van hoelang je wilt mediteren en ga lekker zitten. Luister naar de muziek en voel je ademhaling!

4: Blijf je focus houden op je ademhaling.

Mochten er toch nog wat gedachten tussendoor schieten? Trust me, je bent niet de enige! Ook ondergetekende ervaart dit probleem. Wat ik dan doe? Meteen de focus weer proberen te leggen op mijn ademhaling. Wat nog beter werkt is bij elke in- en uitademing standaard aan een mantra te denken. Van mijn lieve coach Marloes kreeg ik ooit een mooie: bij elke inademing denk je bij jezelf: Ik ben liefde. En bij elke uitademing denk je: Ik geef liefde. En laat die adem doorvoeren naar je hart. Blijf dit herhalen, tot je rustig wordt. Laat die energieslurpende, onzekere gedachten hun kop maar houden.

5: Wees niet gefrustreerd als het een keer niet lukt.

Soms heb je van die dagen dat het niet zo lekker gaat en zelfs liefdesmantra’s aan jezelf niet helpen. Ik heb ook wel eens dagen waarop ik niet zo lekker heb gemediteerd, omdat er toch steeds gedachten bleven komen. Dat is niet erg. Ik heb het dan tenminste geprobeerd en morgen is er weer een dag. Gooi dus niet meteen de handdoek in de ring met de gedachte: ik kan het toch niet, ik heb hier geen rust voor. Iedereen heeft minder goede dagen. Niks is goed of fout en mediteren gaat niet volgens regels of een boekje. Dat je het probeert, en er daadwerkelijk voor gaat zitten, is al een mooie stap naar wat meer rust in je leven!

Mediteer jij ook wel eens?

Groetjes en een dikke x!

-Lianne

Volg:
Share:

8 Reacties

  1. 20 november 2019 / 13:10

    Goede tips. Ik wil ook meer gaan mediteren omdat mijn gedachten soms overuren maken en ik een echt rustmoment wil op de dag.

    • Lianne
      Auteur
      20 november 2019 / 13:41

      Dat is inderdaad een goede motivatie om ermee te beginnen! Je zult merken dat je op een gegeven moment steeds rustiger wordt in je hoofd.

  2. 22 november 2019 / 10:50

    Ik heb een hele fijne meditatie-app en sindsdien (twee jaar) doe ik het bijna elke avond. Ik merk alleen wel dat ik het soms te weinig doe als ik stress heb, maar daar zei juist een keer iemand iets over dat helemaal klopt: “Je hoeft maar tien minuten te mediteren per dag. Behalve als je geen tijd hebt, dan kun je het beter een half uur doen.” 😉

    • Lianne
      Auteur
      22 november 2019 / 14:26

      Zo’n meditatie-app lijkt me ook heel handig! Fijn dat je er nu elke avond voor gaat zitten! Ja klopt, bij drukte schiet het er vaak bij in, terwijl je het dan juist moet doen. Ook al is het maar vijf minuten dat je er even voor zit, dan heb je het toch even gedaan.

  3. 22 november 2019 / 17:52

    Mooie tips! Ik heb ook wel eens gemediteerd, maar het komt er alweer een tijdje niet van. Goed idee om het weer op te pakken.

    • Lianne
      Auteur
      22 november 2019 / 22:02

      Hopelijk gaat dat jou zeker lukken! Het is echt fijn om wat meer rust voor jezelf te creëren.

  4. 23 november 2019 / 14:46

    Goede tips! Ik ben altijd heel erg op en af met mediteren – dan doe ik het een hele tijd wel, dan doe ik het een hele (oké, veel langere) tijd niet … Ik zeg nu alweer weken tegen mezelf dat ik het weer moet gaan oppakken. Mijn probleem is dat ik niet erg veel effect opmerk – terwijl ik wel geloof dat het heilzaam kan zijn. Misschien als ik er langer inzit. Oké, vandaag ga ik weer beginnen! Echt!

    • Lianne
      Auteur
      24 november 2019 / 10:29

      Ik herken wat je bedoelt! Je hoeft het ook niet meteen elke dag te doen als het wat veel is. Misschien werkt 1-2 keer in de week voor nu ook prima voor jou. Zo ben je er wel consistent mee bezig. Ik wens je veel succes! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *