Hoe zorg je voor een beter zelfbeeld?

Sinds ik een assertiviteitscursus doe, ben ik hier bewust mee bezig. Mijn zelfbeeld is ten opzichte van tien jaar geleden nu al een heel stuk verbeterd, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering. Een positief zelfbeeld hebben is enorm belangrijk. Wanneer je dat hebt, zul je ook beter en met veel meer overtuiging voor jezelf op kunnen komen. Het zelfbeeld moet dus goed zijn. Of in elk geval verbeterd. Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je niet zo minderwaardig over jezelf denkt en een goed gevoel voor eigenwaarde krijgt? Aan de hand van wat ik de afgelopen tijd geleerd heb geef ik je 5 tips!

1: Blijf positieve dingen aan jezelf benoemen.

Vroeger kwam ik niet verder als ‘ik ben op zich wel aardig en vriendelijk’, maar nu kreeg ik er juist plezier in om een lijstje met allemaal positieve eigenschappen over mezelf op te schrijven. Zelfs een hele pagina vol! Dat is een mooie oefening voor jezelf. Schrijf eens alle positieve en goede eigenschappen over jezelf op. Wie ben jij? Waar ben jij goed in? Wees niet bang dat iemand het ooit leest, of dat iemand het ergens helemaal niet mee eens is. Het gaat om jou, en hoe jij jezelf ziet.

2: Wees niet bang om complimenten te ontvangen.

Ik merk wel eens dat als ik een compliment aan iemand geef, dat ze het dan snel wegwuiven met excuses als: ‘Och, dat shirt heb ik al zo lang.’ Zo zonde. Iemand zegt niet voor niks iets liefs over je. Jij geeft toch ook niet zonder reden een compliment aan iemand? Dus dat doet iemand anders ook niet bij jou. Zeg daarom dus eens om te beginnen: ‘Dankjewel, wat lief dat je dat zegt!’ En anders is alleen dankjewel al genoeg. Dat is niet arrogant, maar het laat zien dat je ervoor openstaat om complimenten te ontvangen.

3: Durf fouten te maken.

Deze vind ik ook nog altijd hartstikke eng. Ik heb mezelf altijd ingeprent dat ik zo min mogelijk fouten moet maken. Dat ik het goed moet doen en niet moet falen. We doen ook liever niks fout, terwijl we allemaal weten dat we daar juist heel veel van kunnen leren. En wat is fout? Daar heeft iedereen z’n eigen interpretatie bij. Misschien vind jij wel dat jij een opdracht op de juiste manier hebt gedaan, terwijl je baas zegt dat hij het liever anders had  gezien. Bedenk maar: dit is geen aanval op jou als persoon, maar op het werk dat je toevallig anders had gemaakt dan dat je baas het voor ogen had. Zeg gewoon eerlijk dat je je er niet bewust van was en dat je daar de volgende keer op zult letten. Op die manier leer je van fouten en vindt niemand je daarom minder aardig.

4: Embrace your flaws.

Deze opdracht kwam uit het Happiness Selfcare Program dat ik onlangs gevolgd heb, maar het is een hele goede die bij kan dragen aan een positiever zelfbeeld. Vooral als je een beetje een hekel aan jezelf hebt. Als je jezelf aan de dikke kant vindt, kun je dat misschien omzetten naar iets positiefs. Denk eens: oh, maar dan ben ik wel lekker zacht. Ik vind het niet zo leuk dat ik met mijn nog geen 1,60 meter best klein ben en ik heb er in het verleden heel vaak vervelende grappen over gehoord. Tot ik op Facebook van de zelfspotpagina Rumag een bericht tegenkwam: Ik ben niet klein, er was gewoon minder nodig om mij fantastisch te maken! Zo had ik het nog nooit bekeken. Dus elke keer als je eens negatief denkt over je lichaam of een eigenschap die je niet zo geweldig vindt, draai het om naar iets positiefs. Your flaw is your strength!

5: Stop met vergelijken.

Een van de grootste boosdoeners die er zijn: jezelf met anderen vergelijken. Wat heeft dat voor zin? Waarschijnlijk heeft die ander ook dingen die hij liever met een ander had geruild. Bedenk maar dat iedereen wel eens onzeker is of maar wat doet. Je hoeft jezelf niet te spiegelen aan een ander. Een leuker, beter en origineler iemand dan jezelf kun je nooit worden. Je bent prima zoals je bent. Als je dat accepteert, kom je al een heel eind!

Heb jij ook wel eens last van een negatief zelfbeeld of daar ooit wel eens last van gehad?

Groetjes en een dikke x!

-Lianne

Volg:
Share:

6 Reacties

  1. 17 oktober 2018 / 15:59

    Een negatief zelfbeeld komt me zeker bekend voor! Vooral vroeger kon ik mijzelf heel erg naar beneden halen. Gelukkig ben ik nu veel positiever ingesteld. Goed dat je een assertiviteitscursus hebt gevolgd.

    • Lianne
      Auteur
      18 oktober 2018 / 14:47

      Wat vreselijk dat jij vroeger ook zo’n negatief zelfbeeld had! Gelukkig gaat het nu een heel stuk beter met je 🙂

  2. 24 oktober 2018 / 21:48

    Ik ben een tijdje overspannen geweest (tegen een burn out aan) en heb in die periode alleen maar negatieve gedachtes gehad. Gelukkig ben ik daar uit gekomen met hulp van een psycholoog en mijn lieve familie en Tim. Ik laat nu niet meer zo gauw negativiteit binnen, bang om ooit weer terug te vallen. Ik kijk alleen nog maar naar positieve dingen! 😀 En in the end is dat ook veel leuker.

    • Lianne
      Auteur
      25 oktober 2018 / 10:42

      Wat heftig dat je overspannen bent geweest en tegen een burn-out aan hebt gezeten! Ik kan me voorstellen dat dat een vreselijke periode was. Wat fijn dat je zoveel steun hebt gekregen en negativiteit nu om kan draaien naar iets positiefs! Je bent goed bezig 🙂

  3. 26 oktober 2018 / 09:42

    Absoluut verschrikkelijk om te hebben en denk dat iedereen het op zijn tijd weleens heeft. Het alleen lastig om hier vanaf te komen. Top dat je een aantal punten hebt beschreven voor houvast 😉 Denk dat hier meer over geschreven moet worden, want een negatief zelfbeeld is met de snelle opkomst van sociale media enorm toegenomen.

    • Lianne
      Auteur
      26 oktober 2018 / 12:06

      Ja helaas komt dit veel voor. Social media versterkt dit aan de ene kant wel, en aan de andere kant ook weer niet. Je wordt aan de ene kant onzeker van het perfecte plaatje wat mensen lijken te hebben, maar aan de andere kant krijg ik juist door social media heel veel steun en leuke en positieve reacties van andere mensen, die het juist heel herkenbaar vinden waar ik het over heb. Dat helpt toch al heel veel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *