Ik deed het Happiness selfcare program: mijn tips en ervaringen

Het feelgoodboek De Happiness Goeroe van Jette Schroder heb ik met enorm veel plezier gelezen en ik heb ook een happinessworkshop bij haar gevolgd. In het boek zit ook een happiness planner en op de site kon je een werkboek downloaden voor de opdrachten die je tijdens het 21 dagen Happiness-program kon uitvoeren. Dus ik dacht: waarom niet? September, de maand waarin de herfst begint, was net begonnen en dus een mooi moment om het 21 dagen Hapiness-program eens echt te gaan doen! Wat ik ervan vond en hoe ik het ervaren heb kun je vandaag lezen!

Hoe werkt het?

Het boek zelf is fictie, maar achterin staat een soort apart werkboek met elke dag een wijsheid en een mantra, elk in een ander thema. Er zijn in totaal 7 thema’s, die ook in het boek besproken worden: de thema’s vriendschap, liefde, schoonheid, glitters, verkwikking, sensatie en inspiratie. En allemaal hebben ze te maken met, jawel, happiness! Elke dag krijg je een mantra die bij dat thema hoort en die je voor jezelf voor die dag zeven keer moet opzeggen. Voor mij werkte het het beste om de mantra één keer te zeggen en dan zeven keer achter elkaar, in plaats van zeven keer verspreid op een dag. Want anders zou ik al heel snel vergeten zijn hoe de mantra nou precies ging.

Naast een mantra krijg je ook bij elke dag een opdracht, die je kunt vinden in het werkboek dat je op de website kunt downloaden. Je houdt elke dag een happy journal bij, waarin je de opdrachten uitwerkt. Daarnaast is er per dag nog een hele kleine opdracht voor jezelf, zoals: koop een reep chocola of trakteer je gezicht op een maskertje. Deze zijn te vinden op de happiness planner (zie onderstaande foto), die achterin het boek erbij zit. Handig is dat je per dag aan kunt kruisen of je de mantra, de opdracht en de kleine traktatieopdracht al hebt uitgevoerd. Dat was handig bijhouden zo!

Hoe heb ik het ervaren?

Ik vond het zeker leuk om te doen. Op een gegeven moment was ik er wel een klein beetje klaar mee, maar dat was al een paar dagen voordat het hele Happiness-program was afgerond. 21 dagen is net genoeg, er hadden ook niet meer dagen bij moeten zitten. Ik moet zeggen dat ik niet alles volgens het boekje heb gedaan, want er was ook een keer een opdracht om een brief over de schoonheid van je lichaam te schrijven, en die aan jezelf te adresseren en echt op de post te doen. Dat vond ik toch een beetje raar overkomen, dus heb ik hem gewoon in mijn la gestopt en de dag daarna gewoon geopend om weer te lezen. Dat voelde veel beter. Dus mocht je het Selfcare Program ooit willen doen: doe gewoon wat voor jou goed voelt. Het draait immers om happiness en niet om awkwardness. En happiness was het zeker! Sommige opdrachten hielpen heel goed om even wat extra vrolijk van te worden. Dus de missie van het 21 dagen Happiness-program is zeker geslaagd! Ik kan nou niet echt zeggen dat ik er elke dag mee bezig ben, want dat vind ik een beetje vermoeiend, maar soms vind ik het leuk om er eens bij stil te staan en mezelf eens extra mooi te maken of een avondje heerlijk te relaxen met een feelgoodfilm. Want dat moet gewoon kunnen!

De leukste opdrachten:

Ik geef je een kleine greep uit de opdrachten die erg leuk waren om te doen en die ik je zeker kan aanraden, ook als je het happiness-program niet aan het doen bent!

1: Embrace your flaws

In deze opdracht gaat het erom dat iedereen natuurlijk wat minder goede kanten heeft, maar dat je ze toch positief weet te benadrukken. Your flaw is your strength! Voorbeeld:

Flaw: Ik ben slecht in rekenen. Strength: Ik ben daardoor wel goed in taal!

Deze opdracht vond ik leuk omdat het dus eigenlijk niets uitmaakt als er iets is dat je minder leuk vindt, want je kunt het altijd ombuigen naar iets positiefs. Heb je net als ik een bol buikje? Dan ben je tenminste wel lekker zacht! Heb je net als ik een harde stem? Dan ben je in elk geval aanwezig! Mij heeft het echt geholpen om net een kleine sparkle te geven aan de dingen waar ik onzeker over ben.

2: Love your body

Dit was de opdracht waar ik het net over had: de liefdesbrief die je aan je lichaam schrijft. Al vond ik het wat ongemakkelijk om hem daadwerkelijk op de post te doen, kan het wel leuk zijn om echt eens een waarderende brief aan je lichaam te schrijven en hem over een tijdje weer te openen. Ik kreeg er wel echt een glimlach van op mijn gezicht!

3: Sweet dreams

In deze opdracht schrijf je op hoe jouw ideale droom eruitziet. In mijn geval was dat een onwijs toffe boekpresentatie en iedereen die ik kende kwam er naartoe om mij en mijn boek te bewonderen. Het was leuk om die helemaal tot in detail uit te werken. Misschien komt die droom ooit uit, wie weet…

Verder vond ik het erg leuk om de collages/moodboards te maken. Ik heb voor een opdracht een mooie collage gemaakt met plaatjes van dingen waar ik tot rust van kom, een travelcollage met allemaal plaatjes van bestemmingen die ik nog een keer wil bezoeken, en een moodboard met mijn toekomstdromen. Deze zal ik allemaal nog uitprinten en in mijn werkkamer ophangen, ter inspiratie en om er een ultiem happiness-gevoel van te krijgen!

Heb jij al ooit eens zo’n happiness selfcare program gevolgd?

Groetjes en een dikke x!

-Lianne

 

Volg:
Share:

8 Reacties

  1. 3 oktober 2018 / 21:33

    Wat knap dat je het hele programma hebt gebracht! Lijkt me inderdaad nog best een uitdaging om zo lang achter elkaar dit soort opdrachten te doen, ook al zitten er zo te horen wel heel inspirerende opdrachten tussen. Vooral de droomopdracht vind ik mooi. Nadenken over dingen die je het liefste zou willen en daar volop over fantaseren, is een van de mooiste blijmakers 🙂

    • Lianne
      Auteur
      3 oktober 2018 / 21:48

      Ja het was wel een uitdaging, maar het voelde goed toen het wel gelukt was 🙂 Vooral omdat er hele leuke en inspirerende opdrachten tussen zaten!

  2. 4 oktober 2018 / 08:31

    Wel fijn, om eens echt bewuste aandacht aan jezelf te besteden. Maar 21 dagen achter elkaar lijkt me inderdaad ook wel lang.
    Misschien zou ik eerder de neiging hebben om elke week een opdracht te doen. Dan ben je er wel lang mee bezig maar misschien ook bewuster?
    Dank je wel in ieder geval voor je mooie review!

    • Lianne
      Auteur
      4 oktober 2018 / 21:28

      Elke week had misschien ook nog gekund, maar dan ben je een halfjaar bezig. En de nadruk lag er nu echt op dat je er elke dag toch bewust een beetje bij stil stond. Maar zeker bedankt voor de tip 🙂

  3. 7 oktober 2018 / 21:13

    Wat een leuk happiness project is het geworden! Ben heel benieuwd naar het boek en de challenge, dus wie weet ga ik het ook lezen/doen. Ik zou dat trouwens net zo doen, de dingen 7x acher elkaar tegen jezelf zeggen i.p.v. 7x verspreid over de dag. Zou het namelijk ook vergeten anders…
    Ik heb wel eens een 30 day affirmation challenge gedaan, waarbij je elke dag een bepaalde affirmatie (positieve woorden) over jezelf uit moest spreken.
    Werkt wel vond ik, bewust met jezelf bezig zijn. En zeker als de nadruk op positiviteit of happiness ligt. 🙂

    • Lianne
      Auteur
      8 oktober 2018 / 12:30

      Het boek is zeker een aanrader! Een heerlijk vrolijk feelgood boek 🙂 Het happiness-program kun je erbij doen als extraatje!
      Dat van jou klinkt ook als een mooie challenge en het helpt zeker als er een positieve en motiverende boodschap achter zit 🙂

  4. 9 oktober 2018 / 11:04

    21 dagen lijkt mij ook wel lang maar wel interessant om deze challenge aan te gaan en zo meer over jezelf te leren 🙂

    • Lianne
      Auteur
      9 oktober 2018 / 11:36

      Ja dat was het zeker 🙂 Ik vond het heel leuk om te doen, maar het had niet langer moeten duren, haha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *