Mijn reis naar Amerika, eindelijk verteld! Bestemming: San Francisco

Wat gaat de tijd snel zeg… Precies één jaar geleden kwam mijn droom uit en zette ik mijn voeten voor vier fantastische weken op het Amerikaanse werelddeel! Ik heb zoveel gezien en gedaan, en alles staat me nog bij alsof ik gisteren pas teruggekomen ben. Vanwege het opgeven van mijn vorige blog ben ik er nooit meer aan toegekomen om mijn reisverhalen en ervaringen te delen. Aangezien het vandaag een jaar geleden is dat ik in San Francisco aankwam leek het me leuk om mijn reisdagboek open te slaan en vanalles over deze gave rondreis te vertellen! Omdat we vier weken hebben gereisd prop ik niet al die vier weken in één artikel, maar plaats ik elke week één artikel over een andere bestemming. Dus stay tuned voor nóg meer reiservaringen!

14-09-2017

Vandaag zijn we, na een halve dag vertraging (door de storm die net op de dag dat wij vertrokken moest komen aanwaaien) en een gratis luxe overnachting in een hotel in Amsterdam dan eindelijk aangekomen op onze eerste bestemming: San Francisco! Tijdens onze elf uur durende vlucht (vluchten zelfs, Amsterdam – Frankfurt en Frankfurt – San Francisco), kreeg ik eindelijk het besef dat ik naar Amerika ging.

En nu ben ik hier!

Ik ben voor het eerst buiten Europa en ver weg van huis. Ik zag het altijd op tv, in films enzo. Dat is toch anders. Nu kan ik alles zelf beleven, voelen, zien, ruiken en meemaken. Stefan is hier al vaker geweest, daarom wist hij gelukkig meteen alles op het vliegveld te vinden en waar we treinkaartjes moesten kopen. Heel fijn, want zelf was ik er geen wijs uit geworden.

Hij is ook al vaker in dit hostel geweest, het San Francisco International Hostel. Ik ben geen fan van hostels, en van deze ook niet zo. (Sidenote: in dat hotel zaten alle barsten in de muren provisorisch met ducktape aan elkaar vastgeplakt. En opeens vond ik het niet zo erg meer dat we een dag later waren vertrokken.) We hebben een kamer voor vier personen. Ach, het is maar voor twee nachten, omdat er al een nacht weg is vanwege onze vertraagde vlucht. Ik heb me net al gedoucht en zo goed mogelijk proberen op te frissen, want dat was het eerste dat ik wilde doen na zo’n lange vlucht.

Ik ben zo blij dat het hier gewoon lekker weer is! Ik had al wat van de omgeving gezien, vanuit de trein. Het is hier heel heuvelachtig en de huizen zien er gekleurd en ouderwets uit, alsof we in Zuid-Europa zijn. Nu gaan we lekker de stad in en vanavond naar Alcatraz.

15-09-2017

Vandaag hebben we de stad gezien, en meer dan dat zelfs. Ik heb eindelijk de cheesecake gehad van The Cheesecake Factory en twee lange broeken gekocht bij Old Navy, een H&M-achtige winkel. En een cute klein potje met kleine schelpjes erin op Fisherman’s Wharf. We hebben een fiets gehuurd en volgens mij hebben we wel zo’n 15-20 km gefietst. Het was heerlijk weer en we hebben veel van de stad en de kust kunnen zien.

We zijn helemaal door de stad heen naar de overkant van de Golden Gate Bridge gefietst. (Sidenote: aan de overkant was ik heel hard van de fiets gekletterd waardoor mijn handen kapot waren, mijn benen helemaal blauw en stijf waren en ik een pijn aan mijn schaambot had. Het litteken dat vandaag de dag nog op mijn rechterhaldpalm zit herinnert me aan een voor de rest wel toffe vakantie.) Na een lange en mooie fietstocht zijn we gefietst naar het idyllische stadje Sausalito, om van daaruit de ferry weer terug naar de overkant te nemen. Elke keer dat we tijdens het fietsen omkeken hadden we een prachtig uitzicht op San Francisco.

Vanavond hadden we in een heerlijk visrestaurant gegeten, waar je zelfs een hele krab kon bestellen. Prijzig, maar ontzettend lekker. Daarna gingen we met de kabeltram weer terug.

16-09-2017

Ontbijt: overgebleven stuk cheesecake van gisteren. (Sidenote: als je in Amerika iets niet op krijgt, krijg je het overgebleven voedsel gewoon in een zakje mee naar huis. Zo mooi dat er geen voedsel verspild wordt!) Lunch: Lori’s Diner, een typisch Amerikaans jaren ’50 restaurant waar Stefan me graag naartoe wilde nemen.

Nu zitten we te wachten op het vliegveld, tot we kunnen vliegen naar Los Angeles. We hebben het heerlijk gehad in San Francisco. Drie dagen zon en een blauwe lucht.

We hebben alles gezien wat we wilden zien. Dag 1: met de kabeltram naar Fisherman’s Wharf, een oude vissersbuurt met vandaag de dag een hippe boulevard met visrestaurantjes. Van daaruit namen we de ferry nar Alcatraz, die oude, zwaarbeveiligde gevangenis, waar we een tour hadden en een geweldig uitzicht op de skyline van San Fran, bij daglicht en toen het donker werd. Alcatraz zelf was heel indrukwekkend en echt de moeite waard.

Dag 2: fietsen gehuurd. We hebben gisteren zoveel gezien, en de uitzichten zijn allemaal zo indrukwekkend! De skyline van San Fran, de Golden Gate Bridge, het uitzicht over het water… Alles is zo adembenemend, groots en overweldigend. Het is met geen pen te beschrijven. We hebben hier al zo’n geweldige tijd gehad en dan te bedenken dat dit pas onze eerste bestemming was. We gaan nog zoveel meer zien!

Dag 3: we hebben wat gewinkeld bij de Target, een gigantisch groot warenhuis. Ongelofelijk wat ze er allemaal hadden! Je hebt er alles: van kleding tot boeken, van schoolspullen tot eten, van gereedschap tot medicijnen. En het is er zo goedkoop! (Sidenote: voor een cd of boek betaalde je maar zo’n 13 dollar, wat gewoon de helft goedkoper is dan wat we er in Nederland voor betalen.)

Het enige waar ik tot nu toe minder tevreden over was, is ons hostel. Stefan komt er vaker dus hij kent het. Maar het is er vies en een bouwval. Daarbij houd ik er ook niet van om met vreemden op een kamer te slapen. Alleen in L.A. nog, daarna hebben we gelukkig alle toekomstige kamers voor onszelf.

Mijn indrukken van San Francisco: een mooie, hippe en bruisende stad met veel mooie uitzichten. Hier zou ik zeker nog eens terug willen gaan.

Mijn eerste indruk van Amerika: groots en overweldigend. Alles is groot. De maaltijden, de auto’s, de gebouwen… En wanneer je langs de boulevard loopt, met een strakblauwe lucht en de palmbomen krijg je echt het Californië-gevoel! Alles wat je hier doet is de moeite waard. De mensen zijn vriendelijk, behulpzaam en op zich wel in voor een praatje met de toeristen. En je kunt hier redelijk goedkoop shoppen!

Groetjes en een dikke x!

-Lianne

Volg:
Share:

6 Reacties

1. 15 september 2018 / 09:22

Wat een leuke foto van jullie samen! En het klinkt als de perfecte start van jullie mooie vakantie. Superleuk dat ze daar heel wat leuke aanbiedingen hebben in de winkels en fietsen met uitzicht op de skyline moet geweldig zijn geweest (op de pijnlijke val na! Au!). Wel jammer dat het hostel niet zo’n succes was. Ik kan me voorstellen dat het niet heel fijn voelde om met vreemde mensen op de kamer te slapen waar op een paar plekken ducktape is gebruikt 😉 Gelukkig was het maar voor even en hebben jullie zo te horen verder goed kunnen genieten.

15 september 2018 / 12:01

Haha, de start van de vakantie was helemaal niet zo perfect. Net de dag dat we wilde vertrekken, was die heftige herfststorm aan de gang dus konden we pas een dag later vertrekken. Al met al niet zo erg, want het hostel daar was niet zo fijn. Maar alles in San Francisco is zo duur dat we toch voor die goedkopere optie moesten gaan om nog wat geld over te houden voor de rest van de reis. Dus ach, het was maar alleen voor te slapen. Alleen was het na die valpartij niet zo handig. Stefan moest me helpen met mijn haren wassen omdat ik dat met die wondjes op mijn hand niet kon, dus stonden we daar in die vieze badkuip met ducktape overal waar je keek. Zelfs de wc-leidingen waren voorzien van zo’n mooie grijze plakband! Voor de rest was San Francisco heel leuk, alleen zou ik dan toch iets meer geld uit willen geven om in een fatsoenlijk hotel te slapen.

2. 17 september 2018 / 19:04

San Francisco lijkt mij ook een prachtige bestemming. Alleen jammer van het hostel. Dat zou ook niks voor mij zijn.

18 september 2018 / 17:00

Nee het was geen feest, maar gelukkig was het maar voor drie – uiteindelijk dus maar twee nachten!

3. 21 september 2018 / 11:40

CHEESECAKE FOR BREAKFAST. O my god. Ik ben jaloers hahahhahha!
    Amerika staat ook nog op mijn travel bucketlist, ik wil daar zo graag heen!

21 september 2018 / 14:35

Zeker doen! Het is zo gaaf en er is zoveel te beleven 😀