Tips om beter te plannen

Ik moet tot 12:00 werken vandaag, daarna moet ik een blog schrijven, een stofzuiger door het huis halen, naar die vriendinnenafspraak en oh ja, ik moet ook nog wat op Instagram plaatsen en tussendoor nog ergens koken en aan mijn boek werken. Herkenbaar, die drukte? Eerder schreef ik al tips om te zorgen voor wat meer ontspanning, en daar hoor een goede planning natuurlijk ook bij. Ben je slecht in plannen? Ik geef je vandaag tips om het net iets makkelijker te maken!

1: Neem een bullet journal. Dat geteken en gekleur niet zo jouw ding? Misschien is een minimalistische bullet journal dan wat voor jou! Gewoon alleen lijstjes maken en niet meer en niet minder. Al jouw gemaakte lijstjes in een oogopslag bij elkaar. Dus ook jouw planning. Ik werk er heel graag mee en ik vind het fijn werken. Bijkomstig voordeel is dat alles kan en mag in zo’n bullet journal. Niks is goed of fout, en jij bepaalt wat je opschrijft.

2: Maak een planning voor alles. Dan bedoel ik ook echt alles. Van een schoonmaakschema tot aan een Instagramschema. Per week heb ik twee pagina’s vol met planningen zodat ik handig kan zien wat er per dag moet gebeuren. To do-list, work to do-list, huishoudschema, social mediaschema… Voor mij werkt het het fijnste om alle soorten schema’s apart te houden, maar je kunt ook onder het kopje ‘maandag’ alles neerzetten wat je vandaag moet doen. Dat doe ik niet omdat het er dan uitziet alsof het allemaal ‘zo veel’ is, maar het is maar net wat je fijn vindt.

3: Plan niet alles op een dag. Niet alles hoeft toch per se vandaag?  Verspreid je taken over de hele week. Ik blog op maandag, woensdag en vrijdag, en dinsdag en donderdag houd ik open voor gastblogs. Zo kun je alles goed verdelen. Moet je een keer de hele middag weg? Neem dan niet meteen grote taken zoals ‘badkamer poetsen’ op je rekening, maar een iets kleinere taak voor die dag. Zo krijg je ook niet het gevoel dat je nog zo ontzettend veel moet vandaag terwijl je er eigenlijk niet de tijd voor hebt.

4: Doe voorbereidend werk. Neem nou als voorbeeld social media. Anno 2018 gaat daar enorm veel vrije tijd inzitten. Vooral als fotograferen niet je hobby is. Wat mij altijd helpt, is een schema maken om mijn feed ook afwisselend te houden. Bijvoorbeeld (ik noem maar even wat): maandag bookstagram, dinsdag een leuke foto van mezelf, woensdag iets over mijn blog van vandaag, donderdag girlboss-dingen en vrijdag een foto van een leuk uitje van deze week. Wanneer je zo’n planning aanhoudt, wordt het ook veel makkelijker om er een geschikte foto bij te zoeken. Zo kun je het met al je schema’s doen. Een goede voorbereiding is het halve werk!

5: En als het niet lukt… geen ramp! Soms heb ik ook zo’n ‘meh’-dagje waarop niets wil vlotten en ik later op de dag in mijn planning kijk en denk: oh ja, die was moest ik nog doen. Ach, laat ook maar zitten. Wees er niet te streng in. Want bedenk maar: van wie behalve jezelf moet je het eigenlijk doen? Morgen is er weer een dag en misschien gaat alles dan wel veel beter. Het is niet erg. Het leven is er uiteindelijk voor gemaakt om van te genieten en niet om elke dag je planning tot in de puntjes uitgewerkt te hebben!

Hoe maak jij een goede weekplanning?

Groetjes en een dikke x!

Volg:
Share:

10 Reacties

  1. 10 september 2018 / 15:11

    Voor mij werken lijstjes goed. Ik maak altijd op zondag een planning met mijn avondplannen en wat ik ga eten. Ik werk in principe 4 of 5 dagen per week op kantoor, dus daar heb ik geen planning voor nodig, dat zijn weer aparte to do-lijstjes op mijn werk. Voor het weekend of een vrije dag maak ik dan weer een apart to do-lijstje. Schoonmaakschema ontbreekt, haha, dat schiet er het eerst bij in. Doordat ik ook vaak de weekenden bij mijn vriend doorbreng, wordt mijn huis gelukkig niet al te snel vies.

    • Lianne
      Auteur
      10 september 2018 / 16:11

      Heel handig om op zondag al een planning te maken! Ik kan me voorstellen dat werklijstjes op je kantoor anders is dan wanneer je ze voor thuis maakt. Ik snap dat met zo’n fulltimebaan het schoonmaken er snel bij inschiet, maar als je niet zo vaak thuis bent kan dat inderdaad niet zoveel kwaad 😉

  2. 10 september 2018 / 19:14

    Wat fijn dat je zo veel baat hebt bij een bullet journal! Ik vind je minimalistische bullet journal er alleen al heel tof uitzien 🙂 Goede tips heb je gegeven, zeker ook de laatste.

    Zelf ben ik altijd al een grote planner geweest, maar gelukkig ben ik daarin wel iets minder streng voor mezelf dan eerder. Ik maak elke dag een to-do-list, maar maak tegenwoordig onderscheid tussen wat die dag moet gebeuren en wat eventueel ook morgen of overmorgen kan. Dat scheelt heel wat frustraties 😉 Verder gebruik ik voor mijn werk en voor bijvoorbeeld blogsamenwerkingen de Outlook-agenda en zet ik daarin ook veel reminders voor mezelf. Als ik bijvoorbeeld iets voor werk vraag, zet ik voor de week erna een notitie in mijn agenda dat ik diegene een reminder moet sturen als ik nog niets heb gehoord. Werkt voor mij superfijn om geen dingen over het hoofd te zien!
    Voor social media (zeker foto’s maken) ben ik ook vooral in het weekend bezig. Het is altijd fijn om doordeweeks alvast wat foto’s klaar te hebben om te plaatsen en in de winter kan het ook niet anders als ik ‘s ochtends in het donker wegga en in het donker thuiskom 😉

    • Lianne
      Auteur
      11 september 2018 / 12:38

      Fijn dat je al zo minder streng bent voor jezelf. Niet alles op een dag plannen en datgene wat minder haast heeft ergens anders plannen helpt ook al heel goed. Wel handig die outlook-agenda! Superfijn als je daar al je werk- en blogdingen op kunt zetten. Inderdaad wel een handig idee om social media in het weekend veelal te gaan doen en om foto’s uit te gaan zoeken voor de komende week. Scheelt je weer een hoop gedoe op het moment zelf. ‘Oh wat moet ik nou gaan plaatsen?’ want ik heb daar nogal eens grote moeite mee. Dus daar ga ik de volgende keer aan denken! 🙂

  3. 10 september 2018 / 21:30

    Heel herkenbaar die drukte 🙂 Ik probeer ook een goede planning te maken, zowel voor mijn taken als voor het posten op social media. Ik gebruik ook een planner/bullet journal daarbij. En ik ben dol op lijstjes, dus dat scheelt. Zowel lijstjes maken, als lijstjes afvinken. 🙂

    • Lianne
      Auteur
      11 september 2018 / 12:40

      Lijstjes werken inderdaad heel goed. Ik zou ook niet eens meer zonder lijstjes, planning of agenda kunnen leven! Een bullet journal werkt voor mij perfect om alles geordend te houden.

  4. 11 september 2018 / 06:45

    Herkenbaar 🙂 Ik maak ook een lijst en zorg dat ik op zondag “alles” klaar heb voor de nieuwe week. Het geeft me echt rust.

    • Lianne
      Auteur
      11 september 2018 / 12:41

      Ja zo’n voorbereidend werk kan echt heel fijn zijn! Ideaal om op zondag alles klaar te maken zodat je wat meer rust hebt 🙂

  5. 21 september 2018 / 11:43

    Ik begin altijd heel enthousiast aan een drukke planning en eind van de week kan ik nog maar de helft afstrepen. Ik heb nu thema-dagen voor mezelf gepland en dat gaat hopelijk werken… Volgende week mijn eerste echte week op die manier, we’ll see.

    • Lianne
      Auteur
      21 september 2018 / 14:36

      Herkenbaar, aan het einde van de week denk ik vaker: eigenlijk heb ik nog helemaal niks gedaan. Hopelijk gaan die thema-dagen voor je werken! Good luck 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *